GROOTOUDER

/KLEINKIND 

 

DE DOOD ALS GO BETWEEN TUSSEN GROOTOUDERS EN KLEINKINDEREN

 

WAT JIJ VOOR MIJ BETEKENT

 

Kleinkinderen hebben nog bijna geen verleden en vooral toekomst.

Bij grootouders is het doorgaans andersom.

Dat doet echter niets af aan de magie van hun onderlinge band.

Ik begeleid grootouder en hun kleinkind die een namiddag werken aan 1 grootgezamelijk schilderij. Met de dood als thema en go between.

Alles staat in teken van verzachting.                    

Twee zielen die mekaar tegenkomen op het kruispunt van herinneringen en toekomstdromen. Eenvoudig en verderlicht.

 

GROOTOUDER/KLEINKIND 

UITNODIGING

Beste directie,

 

De laatste maanden worden kinderen via angstaanjagende berichten geconfronteerd met de dood.

 Er wordt veel gepraat over de aanslagen en oorlog en dood krijgen ze te zien via de media. Kinderen nemen dit op. Bij deze acute situaties hoort altijd de stoute mens die de onschuldige vermoordt.

 

Waarschijnlijk heeft u als school veel moeten inspelen op deze toestanden. Sommige scholen organiseerden stiltemomenten, andere namen dit mee als lesmateriaal etc.

Als organisatie zijn wij gewoon aandacht te geven aan sterven bij acute vormen van sterven. De zelfmoord van een ouder, een fietsongeval van een kind.

 

Nochtans is de dood iets wat bij het leven hoort, maar in onze cultuur is geen gemakkelijk onderwerp.

 

Graag bied ik u een manier om met klassen voorzichtig dit onderwerp aan te snijden. Het is een intergenerationele project: grootouders en kinderen werken samen rond sterven, achterblijven en herinneren en missen.

Natuurlijk zijn er ook specifieke situaties van kinderen wiens grootouder niet in de buurt is of al gestorven is. Deze realiteit wordt ten volle aangegrepen, en geeft mee diepgang aan het geheel.

 

Ik merk dat het tijd en aandacht geven rond sterven in samenwerking met verschillende generaties meer rust en vertrouwen in het leven geeft en de familiebanden smeedt.

Wij zijn allen samen en dat te voelen brengt innerlijke rust.

 

Heel graag wil ik met jullie hierrond werken.

U vindt meer concrete info op mijn site.

Het is mogelijk om via cultuurkuur.be de workshop te bekostigen.

 

Natuurlijk leg ik het liefst, nadat jullie mij contacteren , alles persoonlijk uit.

 

ik wens jullie veel energie toe voor het nieuwe schooljaar.

Warme groet

valentine kempynck

 

GROOTOUDER/KLEINKIND 

PRAKTISCH

WAT JIJ VOOR MIJ BETEKENT.

 

WIE

° Voor elke grootouder (1)

° Voor elk kleinkind (1)

We werken 1 op 1.

Het is goed de combinatie van de twee personen zorgvuldig te bepalen.

 

Het kan in  klasverband, jeugdorganisaties, bejaardentehuizen of derde leeftijdsgroepen,    

of ouder/kind waarvan de partner stierf.

Maximaal 26 personen per dagdeel. (13 duo’s) Een klas kan bvb in 2 gedeeld worden en een voormiddag+namidddag werken.

 

HOE

1.Je vraagt de workshop aan en er wordt een duidelijke omschrijving van het project                      voorgesteld.

   Daarna wordt een datum en overeenkomst vastgelegd en door beide partijen bevestigd. Er        wordt een contactpersoon doorgegeven voor praktische vragen.

2.De begeleider krijgt een ‘reader’. Hierin staat de inhoudelijke en praktische beschrijving van        de werkdag. De begeleider wordt zo weinig mogelijk belast.

 

WAT 

Grootouder en kleinkind werken 1 dagdeel aan een groot gezamenlijk schilderij om te koesteren.

Op een eenvoudig en lichte manier zullen we schilderen rond’ verlaten en achterblijven’.

Kinderen zijn vaak met de dood bezig, ouderen ook. Het kind brengt de energie binnen, de grootouder de levenswijsheid. 

Duur: 2,5 à 3 u.

                   

HOEVEEL

Gesubsidiëerd via Cultuurkuur

http://www.cultuurkuur.be/agenda/g/valentine-kempynck/7e685ff4-7e01-480c-8935-61d0ca1572b1

 

GROOTOUDER/KLEINKIND 

BRIEF AAN GROOTOUDER

dag grootouder,

 

we nodigen je graag uit om samen met je kleinkind een schilderij te maken:

WAT JIJ VOOR MIJ BETEKENT.

 

je kleinkind heeft nog bijna geen verleden en vooral toekomst.

bij jou is het andersom.

jij hebt levenswijsheid en je kleinkind de brok energie.

 

op een eenvoudige en lichte manier zullen we schilderen

rond 'verlaten en achterblijven' .

kinderen zijn vaak met de dood bezig, ouderen ook.

zo  kunnen we samen aan verzachting werken

en dit moment koesteren.

want sterven doet iedereen, het is iedereen al gelukt.

achterblijven moet iedereen, liefst met mooie herinneringen.

 

doe je mee ?

 

wanneer:

tot dan

ondertekent:

de leerkracht/begeleider en valentine

naam kleinkind en mama of papa

 

 

DE LAATSTE GROET

Hoe bereid ik me voor op de laatste ontmoeting met de gestorvene. 
Samen ontwikkelen we een manier om meer waarde te geven aan dit moment
en dit verder mee te nemen in het dagelijks leven.
Alles staat in teken van persoonlijke versterking.

 

DE LAATSTE GROET

PRAKTISCH

Ik kom aan huis werken. 
Duur: 2 blokken van 2 uur gespreid over min 2 dagen.

WIE

Voor particulieren.
als aanvulling binnen de wereld van begrafenisondernemers/rouwcoachen,
mantelzorgers en palliatief werk.

HOE

1.Je vraagt de workshop aan en er wordt een duidelijke omschrijving van het project voorgesteld.
Daarna wordt een datum en overeenkomst vastgelegd en door beide partijen bevestigd.

Er wordt een contactpersoon doorgegeven voor praktische vragen.
2.We werken we in 2 groepen (max pers.) om persoonlijk overleg tussen begeleider en maker mogelijk te  maken. Een klas wordt opgedeeld,we werken in 2 dagdelen per sessie. 

WAT 

We gaan op zoek naar eigen rituelen binnen ons leven en gaan die praktisch omzetten.
zo beogen wij een meer vanzelfsprekende weg te vinden om dit afscheid te koesteren.

                   

HOEVEEL

particulieren: 50 eu per sessie + evt verplaatsing.
groepen: (max13 pers) 250 eu per scessie.

 

 

LEZING OVER HET HEROPENEN VAN EEN TRADITIE ROND STERVEN.

Hierbij krijgt u een lezing te horen over een gebruik rond sterven en herinnering dat vroeger uitgevoerd werd aan de Frans-Vlaamse grens. Het is van Keltische afkomst.

Ik vertel over de oorsprong en het opnieuw uitvoeren van deze traditie.

Deze lezing opent gesprek en kan naast gebruiken uit andere culturen gelegd worden.

LEZING OVER HET HEROPENEN VAN EEN TRADITIE ROND STERVEN.

PRAKTISCH

De lezing duurt 1 uur en wordt begeleid met geprojecteerde beelden.

De lezing kan gekoppeld worden aan een gesprek en uitlopen.

iedere vraag wordt afzonderlijk bekeken.

 

WIE

Voor elke particulier, organisatie, school of bedrijf.
Hoe kan een bedrijf/school zijn personeel/kinderen en ouders opvangen binnen deze menselijke ervaringen.
Hoe kan je als achterblijver makkelijker terug aankomen binnen je (werk)omgeving na een sterfgeval.
Hoe kan een bedrijf/school solidair zijn binnen deze momenten van persoonlijk verlies?

HOE

Je vraagt de lezing aan en er wordt een duidelijke omschrijving van het project voorgesteld.
Daarna wordt een datum en overeenkomst vastgelegd en door beide partijen bevestigd.

Er wordt een contactpersoon doorgegeven voor praktische vragen.

WAT 

Er bestaan 2 versies:
1. performatieve versie
2. verhalende versie die leidt tot gesprek

Er bestaat de mogelijkheid om de traditie uit te voeren in een volgend contact (zie site)

                   

HOEVEEL

150eu+vervoersonkosten

 

                  belgat@gmail.com               +32 (0)484 038 546